torsdag 27 maj 2010

Sjukgymnastik

Förra torsdagen fick jag ta bort min yttre fixering av benet. Det var hemskt att skruva bort dem på Magnus rum utan bedövning men skönt när det var över. Faktum är att fem av sex skruvar gick utan större problem men den sjätte var horribel, särskilt i början. En svårbeskriven smärta, som en blandning av ilningar som man får när tandläkaren borrar i tänderna med brännande känslor och strålande smärtor ned mot foten.

I tisdags kom jag igång med sjukgymnastiken på Huddinge sjukhus. Jag fick ligga en timme i motorkälken, en maskin som långsamt böjer knäleden fram och tillbaka till ett visst givet gradtal. I tisdags klarade jag 36 grader, idag 42. Jag är imponerad av hur effektivt motorkälken mjukar upp knäleden. Min ortoped Magnus var tydligen också imponerad över att jag kunde böja så pass mycket som 36 grader så snart efter borttagningen av fixationen.

Inga kommentarer: