torsdag 20 april 2017

Torsdag 20/4 2017

Står i lärstudion och skriver med Frondas låt "Dagbok" i bakgrunden. Eleverna är på väg in från rasten och sätter sig i olika delar av lärmiljön för att skriva i sina dagböcker.

Att skriva dagbok en kvart om dagen hör till våra rutiner. Somliga skriver i sin blogg, andra skriver i ett delat dokument. Vissa skriver inte alls och det har vi pratat om i morse.

Varför skriva dagbok? Vad är syftet och målen?

Mats och mitt övergripande syfte är att få eleverna att reflektera över sitt lärande och fundera över hur dagen har varit. Vad har jag lärt mig eller tränat på? Ska jag tänka på något särskilt till imorgon?

Dagboken kan också handla om helt andra saker. Vad längtar jag till? Är det något jag går och funderar över? Behöver jag bara skriva av mig om något? Vill jag dela något YouTubeklipp eller har jag stött på något annat intressant som jag vill skriva eller reflektera kring?

Jag och min kära kollega Mats håller koll, ger muntliga och skriftliga kommentarer och hjälper eleverna att komma vidare om så behövs. Vi har också en gemensam TodaysMeet där vi kan tipsa varandra om vad man kan skriva om i sin dagbok.

Undrar hur många av mina elever som läser det här? Skriv ditt namn i kommentarsfältet om du har läst ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har läst (: