tisdag 22 november 2016

Dagboken från Google dokument

Vecka 45
Kära dagbok! Nu har alla mina underbara elever vänt på sin dagbok, så att de nyaste inläggen kommer överst. Precis som i en blogg.

Vi har jobbat på bra i skolan vill jag lova. Bränt av många nya yrken som t.ex. polis, lärare, brandman och städare. En uppgift handlade om varför städyrket har så låg status. Många trodde att det berodde på att det luktar illa och är äckligt att hantera sopor. Dessutom har man ofta dålig lön och tidiga eller sena dagar.

Nu hoppas jag att Paulina kommer igång snart med sitt skrivande i dagboken. Karla kommer såklart och frågar när jag ska läsa hennes… Undrar om hon läser min? Hoppas det :-)

Den här veckan har det kommit massor med snö. Igår kom det 40 cm i Stockholm och det blev värsta snökaoset. Jag hade svårt att komma hem med bilen, så vi fick äta middag hos mina föräldrar och åka hem senare när köerna hade lagt sig. Idag vaknade vi upp till ett fantastiskt vinterlandskap och på långrasten var det så vacker och mysigt ute i fårhagen så att jag blev alldeles hänförd och sprang runt i lössnön och gjorde snöänglar!
Skärmavbild 2016-11-10 kl. 14.13.40.png
Nu ska jag gå in och titta hur långt Isabelle har kommit med sin dagbok idag!



Vecka 39
Nu lägger jag fem minuter på att skriva till dig igen kära dagbok, fast jag egentligen kanske borde läsa och kommentera mina elevers dagböcker… Ni får läsa min istället.

Idag är det onsdag. Veckans två första dagar har flugit förbi och jag är imponerad av klassen. Varje kväll när jag sitter hemma och återkopplar, betygsätter och ger poäng på olika uppgifter i Google Classroom hänförs jag av hur många som verkligen försöker göra sitt bästa, svarar på kommentarer, ändrar, förbättrar och lär!

Det är klart att det finns elever som inte riktigt har förstått det här, utan istället spelar Pokémon, schack eller drar runt och leker bort lektionstid här och där, men de positiva krafterna i gruppen övervinner allt det här. Det känns ganska lätt att fokusera på det utvecklande och fina i gruppen.

Ett annat exempel från dagen som gav mig gåshud på riktigt var när flera elevgrupper redovisade sina temaarbeten om djur, svampar, naturtyper och växter till vårt projekt om naturreservatet Gömmaren. Inte bara för att de gjort fina arbeten, utan framförallt för publikens skull. Publiken som applåderar, berömmer och stöttar men också ger konstruktiv kritik och förslag på hur presentationerna kan bli ännu bättre.

Känner du igen dig?


Vecka 38
Jag hann inte skriva :(


Vecka 37
Jag hann inte skriva :(


Vecka 36

På måndagen jobbade vi med vårt tema om Gömmaren. Vi ska bygga en jättestor 3D-karta över området runt Gömmaren. Jag tycker att det ska bli coolt att få dit berg, skogar och en massa information om olika djur och växter.

Här är en bild på en skadad röding som vi såg i Gömmaren:

I vårt klassrum har vi två grottor där man kan krypa in och jobba. Jag hoppas att de kommer att användas på ett klokt sätt av eleverna. Vi får se hur det går.

På tisdagen arbetade jag mycket med NOMP. Jag skapade bl.a. nya multiplikationsuppdrag till alla elever, där de fick välja om de ville träna många gånger eller klara ett uppdrag på en viss tid (30s). Ungefär hälften valde på tid och hälften många gånger (10 ggr). Jag berättade för alla elever att det är viktigt att träna MYCKET på multiplikationstabellerna i fyran, eftersom man har så mycket nytta av att kunna dem utantill när matten blir svårare.

Jag satt och pratade med Mats på lunchen om hur han upplevde den första tiden på Skapaskolan och vilka som var de största skillnaderna mellan att undervisa på högstadiet och på mellanstadiet. Han tog upp några väldigt intressanta saker:

  • Konflikterna handlar mest om småsaker, bagateller på mellanstadiet.
  • Det är mer kärlek!
  • Eleverna är mer nyfikna och hungriga på skolarbetet.

Äntligen fredag! Jag ser enormt mycket fram emot att gå på Red Hot Chili Peppers imorgon lördag på Tele2 Arena. RHCP är ett av mina absoluta favoritband.

I skolan har arbetet gått bra, vi har bl.a. gått in i Google Classroom, diskuterat hur vi ska jobba med 3D-kartan och tränat engelska i glosboken och The minnits. Vi har börjat skriva den här veckodagboken i Google dokument som är så mycket bättre än v-klass. Mats och jag har suttit med schemat och preciserat mer när vi ska ha olika genomgångar och när det passar bäst med skapatid, fokustid och tematid. På vårt första klassråd bestämde vi att vi ska rösta fram en klassrepresentant till elevrådet.

Någon hade tyvärr kletat fast tuggummin på diverse ställen i klassrummet så nu har vi tuggummiförbud en vecka tills nästa klassråd. Då får klassen en ny chans, och det blir den sista. Hoppas att alla sköter det då…

Egentligen hoppas jag ännu mer att de personer som kletat fast tuggummina kommer till mig eller Mats och berättar och ångrar sig för då häver vi tuggummiförbudet direkt.

Som högläsningsbok har jag valt Bettys spegel, eftersom jag tror att den passar klassen och kan leda till lärorika samtal om mobbing, hur man är en bra kompis, hur man gör för att våga vara sig själv och stå för sina åsikter och hur man fattar kloka beslut i sociala sammanhang.

NU ser jag fram emot RHCP och en riktig rock’n’roll weekend!

PS. Jag körde fredagsskate i #skaparampen och blev dyngsvettig så sista lektionerna var lite jobbiga. Men jag satte en 360 axelstall. DS.








Inga kommentarer: