lördag 26 november 2016

Lördag 26/11

Sovmorgon till kl. 08:00, yipeee!!!

Dukade upp en härlig lördagsfrukost med färskpressad äppeljuice och läste en artikel om Stora Barriärrevet från dagens DN för Erik.

Artikeln var bra. Så bra att jag grät när jag läste den för Erik. Den handlade om hur temperaturen i havet kring Stora Barriärrevet stigit så mycket under 2016 att stora delar av revet blekts. Forskare berättar om orsaker till detta och vikten av att stoppa den globala uppvärmningen snabbt. Adam Markham, Australiensk forskare kring bl.a. detta och medlem i en organisation bestående av forskare som är oroade för framtiden berättar skrämmande och fascinerande om vad som håller på att hända med Stora Barriärrevet och andra världsarv.

Länk till denna oerhört tänkvärda artikel, rekommenderas varmt.

Rödgråten och färdigläst måste jag förmå mig till att tänka på det positiva som händer runt om i världen i dessa frågor. Häromdagen läste jag t.ex. om ön "Tau" i Polynesien mitt ute i Stilla havet, som tidigare varit helt beroende av diesel och stora aggregat för sin elförsörjning. Nu har bl.a. Tesla gått in och sett till att hela ön är i princip självförsörjande på el från solens energi.

Läs om energiförvandlingen av ön "Tau" mitt ute i Stilla havet.

Jag jublar över detta och hoppas på att framtiden är ljus. Kan inte låta bli att imponeras och inspireras av människor som Elon Musk, som (även om pengar alltid är en stark drivkraft hoss människan) har innovativa och många gånger briljanta idéer för att förändra världsordningen och bidra till en bättre framtid för våra barn.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: