lördag 3 december 2016

Lördag 3/12

Kära dagbok!

På väg med min bättre hälft till Vaasa i Finland för att se Bob Hund (som just passerade i mittgången) och Peter Emas ungdomsorkester.

Fastnade som vanligt vid incheckningen. Vi hade bara betalat för handbagage och jag hade glömt att jag hade min Leathermankniv i necessären.

- Den får man inte ha med sig, sade kvinnan bakom disken.

- Vad kan jag göra med den? Undrade jag.

- Du kan antingen checka in den, men det går ju inte eftersom du inte har betalat för mer än handbagage... Eller så kan du betala för att lämna den en stund och be någon komma och hämta den (svärmor kanske kan komma).

Jag fick gå ut igen. Provade att fråga några andra resenärer om någon eventuellt kunde tänka sig att förvara kniven i sitt bagage utan framgång. Ringde till svärmor som vänligt nog kunde tänka sig att komma, men det skulle ta ett tag och vi ville ju ha hem henne till barnen.

Kollade upp om man kunde lämna den i informationen. Det gick bra mot en avgift om 50:- förutsatt att den hämtades ut innan stängning. Annars skulle det kosta mer pengar eftersom den då skulle fraktas till "lost & found".

Eftersom allt lät så besvärligt så bestämde jag mig för att gå ut och gömma den. Hittade ett bra gömställe utanför terminalen på hemlig plats och gick åter till incheckningen.

Denna gång fick jag inte ta med mig hårsprayet, som hade funkat första gången. Damen bakom disken frågade:

- Är svärmor på väg?

- Nej, svarade jag.

- Var är kniven då? Undrade damen.

- Den har jag gömt, svarade jag sanningsenligt.

- Har du gömt den? Frågade damen med upprörd röst. Det kan du inte göra.

- Varför inte? Undrade jag.

- Vi har en kniv på terminalen, utbrast damen.

- Nej, det har ni inte. Jag har gömt den i skogen , svarade jag.

Efter lite debatt fick jag äntligen komma in. Utan kniv och utan hårspray.

Inga kommentarer: