fredag 27 januari 2017

Fredag 27/1 2017

Ännu en arbetsvecka är till rumpa...

Arbetet med #skapafyrorna flyter på mycket bra. Denna vecka har vi bland annat pratat om fokus på lektioner och ambitionsnivåer. Vi kan konstatera att vi har allt mellan:

Elev A
Kommer till lektionen mest för att leka och vara social. Istället för att fundera över vad jag ska göra och hur jag ska göra det så letar jag efter kompisarna och sätter mig vid dem. Sedan går det oftast inte så bra...

Elev B
Kommer taggad till lektionen och vill prestera så bra som möjligt. Jag vill alltid ha full poäng och högsta betyg. Om jag inte får det så blir jag ledsen och känner mig misslyckad.

Tänk dig spannet mellan dessa två elevtyper och du har en normal svens skolklass. Då blir det ganska svårt att skapa lagom svåra, lärorika och helst roliga uppgifter och lektioner som passar alla. Detta är en viktig sak att fundera över och hitta lösningar för.

På några elevers begäran har vi därför under veckan återinfört det frivilliga Google-klassrummet "Einsteinrummet". Där lägger vi uppgifter utan inlämningsdag och utan poängsättning som är varierande och utmanande för de elever som vill ha extra utmaningar under lektionerna och nästan alltid är färdiga med alla sina obligatoriska uppgifter.

En film från vår fantastiska busstur till Gladå Kvarns återvinningsanläggning får avsluta arbetsveckans sista blogginlägg:



Inga kommentarer: