tisdag 24 januari 2017

Tisdag 24/1 2017

Back to school efter långhelg!

Erik och jag har varit på fartläger i Funäsdalen torsdag-söndag. Vi hade fina dagar med varmt väder för årstiden och Erik lärde sig väldigt mycket.

En sak som jag funderade över på lägret när jag hörde alla föräldrars prat i liften handlar om skolan. Många föräldrar tar väldigt mycket ledigt för sina barn redan i mellanstadiet för att kunna träna slalom. Vissa fick ledigt, andra inte och olika skolor verkar resonera på olika sätt. De pratade också om läxläsning och att det var svårt men nödvändigt. Många verkade ha problem med att deras skidåkarbarn missade samma lektioner gång på gång om det t.ex. var slöjd, idrott, hemkunskap eller bild på fredagar då oftast lägren låg.

Detta gav mig en idé:

Varför inte skapa speciella alpina klasser på skolor där många elever utövar alpin skidåkning? På Skapaskolan där jag arbetar t.ex. kunde man ha en 4-5-6:a med alpina åkare från HSK som hade något längre skoldagar och terminer. Den tid man tjänar in kunde användas för att förkorta veckorna när skidåkningen är som bäst, kanske en ledig fredag och måndag vid några tillfällen på vårterminen (typ vecka 3, 5, 7 och 12). Då följer lärarna med på lägren och har undervisning på eftermiddagarna mellan kl. 15:30-17:30 typ.

Allt som krävs är några engagerade föräldrar, lärare och tillräckligt många elever som vill åka skidor.

Är inte det en strålande idé så säg?


Inga kommentarer: